Despre Marvelous Store la Stiri Botosani

Florentina Tonita de la Stiri Botosani ne-a descoperit intr-o zi insorita, s-a bucurat cand a aflat ca suntem si noi din Botosani si ca, mai mult chiar, fabrica noastra de jucarii se afla tot acolo, asadar ne-a intrebat daca am putea sa participam la un interviu.

Zis si facut. Va redau aici intregul interviu, preluat de pe site-ul Stiri Botosani. Enjoy!

Andra Ojog este un exemplu de tanar intreprinzator, inovator, creativ. A inceput cu pasiunea pentru informatica, dar profesorul de romana din liceu i-a „schimbat macazul” spre profilul uman, a fost atrasa de modeling, dar a ales managementul si a creat o afacere pe care o coordoneaza cu succes.

Andra Ojog a simtit oportunitatea unei afaceri si a dezvoltat cu fiecare an nu doar din punct de vedere financiar, ci si uman si ca brand. Produsele tatălui său, fabricate in Botosani, ajung in lumea intreaga si sunt apreciate de clienti.

A absolvit in anul 2004 Colegiul National „A.T.Laurian”, a activat in domeniul modelingului la una dintre cele mai mari agentii din Romania, a urmat facultatea in domeniul Comunicare si Relatii Publice, cu master in Comunicare manageriala si Resurse Umane. Fiecare experienta a fost un pas inainte. Astazi are propria ei afacere, pe care o doreste a fi un brand international.

Pastram traditia anilor trecuti si, in perioada in care liceenii din anii terminali trebuie sa decida ce drum vor urma, va aducem aproape un om care a ales o cale, a invatat, si-a asumat alegerea facuta, iar rezultatele sunt pe masura.

Stiri Botosani: Se implinesc, iata, 10 ani de cand ai terminat Colegiul National „A.T.Laurian” Botosani. Care ar fi cele trei cuvinte care ar caracteriza cel mai bine spiritul „laurienilor”, cum vi se spune deseori celor care ati absolvit acest liceu?

ANDRA OJOG: Da, intr-adevar, au trecut 10 ani de cand am absolvit Colegiul National A.T.Laurian. Nu stiu cand a trecut timpul. E destul de greu de limitat in trei cuvinte spiritul „laurienilor”, dar am sa incerc: performanta, independenta, creativitate. Astea ar fi la o prima incercare. Cu siguranta pot completa lista cu mult mai multe variante si chiar voi face un brainstorming cu fostii mei colegi de liceu pe aceasta tema.

-Au fost profesori in „Laurian” despre care astazi poti afirma ca ti-au influentat in vreun fel viata, care au dat o directie in drumul pe care l-ai parcurs pana acum?

-Cum sa nu? Cu totii avem profesori care au pus o amprenta puternica pe dezvoltarea noastra ulterioara ca adulti. Il pot aminti pe domnul Pop, profesor de limba romana, care m-a invatat cum sa citesc si sa inteleg o carte – un salt enorm de la invatarea pe de rost a unor comentarii. El mi-a dezvoltat pasiunea pentru lectura si, cu siguranta datorita lui, am schimbat macazul de la profilul real (eu am terminat matematica-informatica) la cel uman. Trebuie sa o amintesc si pe doamna Alexa, care a avut incredere totala in mine si m-a implicat in organizarea evenimentelor de Miss si Mister din cadrul liceului, asadar o activitate extracurriculara care m-a pregatit pentru domeniul modelingului.

-Dupa liceu ai urmat Comunicare si Relatii Publice la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iasi, apoi Master la SNSPA, Bucuresti, Comunicare manageriala si Resurse Umane. Cum se impaca aceste domenii cu… modelingul? Cum a inceput experienta in moda si cum te-a ajutat acest parcurs in devenirea ta ulterioara?

-Da, m-a atras mult domeniul relatiilor publice, asadar am renuntat la varianta Facultatii de Informatica la care ma tot indemna sa merg profesoara mea de info. Mi-a placut tot timpul sa lucrez cu oameni si am simtit ca asta este calea cea mai corecta de urmat. Asadar, tot ce am facut pana acum s-a invartit in aceasta sfera. Contactul cu oameni imi da energie si ma motiveaza sa fac mai mult. Am inceput sa lucrez ca model in Iasi, asta pentru ca imi doream sa castig bani pe durata studiilor, iar asta a fost o varianta potrivita. In tot acest timp mi-am dat seama insa ca imi place mai mult sa fiu eu cea care descopera modele, asadar am devenit scout si booker pentru agentia la care eram model. Am invatat bazele meseriei, ca mai apoi sa lucrez 3 ani in cadrul celei mai mari agentii de modele din Romania, MRA Models. Sa lucrezi intr-o agentie de modele inseamna foarte multa comunicare si manageriere constanta a resurselor umane, asadar studiile s-au potrivit foarte bine intr-o anumita masura. In toata aceasta perioada am avut ocazia sa cunosc oameni extraordinari, de la care am invatat extrem de multe lucruri, care ma ajuta acum foarte mult in ceea ce fac.

-Coordonezi astazi o afacere cu implicatii largi, daca ne referim la faptul ca activitatea se bazeaza si pe productie, dar si pe modalitatea de comercializare – online, un domeniu mai putin folosit in Romania, carora adaugam caracterul inovator al produselor si accentul pe durabilitate si siguranta. Care este povestea din spatele… povestii? Cum a aparut Marvelous Store?

-In acest moment detin si coordonez un magazin online care vinde jucarii si mobilier din lemn pentru copii, produse realizate la fabrica noastra din Botosani. Tot ce inseamna parte de productie este domeniul tatalui meu. El, impreuna cu asociatul sau, au aceasta afacere din 1992. Majoritatea productiei lor este destinata exportului, foarte putine comenzi mari vin din Romania. Eu am fost incantata mereu de jucariile care se realizau aici si plecau pe drumul Europei, Asiei sau Americii. Asa ca am decis ca este momentul sa le prezint si publicului roman si sa pastrez astfel o parte din ele si la noi in tara. Am profitat de momentul acesta, cand parintii au inceput sa constientizeze ca jucariile din lemn sunt rezistente, durabile si mult mai sanatoase pentru micutii lor. Asa s-a nascut Marvelous Store – un magazin online cu jucarii din lemn, ecologice si produse in Romania.

-Faci ceea ce putini tineri din Romania au reusit sa faca: ai convins clienti din afara tarii ca produsul romanesc are valoare, poate fi inovator, de calitate si garantat de o echipa de profesionisti. Cat a fost de greu sa intri pe piata si sa te mentii?

-Produsele realizate la fabrica noastra sunt de o foarte buna calitate, altfel nu ar fi fost cumparate masiv in tari precum Germania, Italia, Franta, Belgia, Olanda, Japonia, SUA etc. Multe dintre produsele realizate la noi, jucarii sau mobilier pentru copii, au ca design si amprenta noastra. Intrarea pe piata nu a fost foarte grea, strainii cauta produse realizate in tari precum Romania, unde mana de lucru si materialul sunt mult mai ieftine. Ce ne-a facut sa rezistam atatia ani insa a fost calitatea produselor. La fabrica nu s-a facut rabat niciodata la acest capitol. Dintotdeauna tatal meu a refuzat clienti care voiau ca un produs sa iasa la un preț de productie mult mai mic decat cel care sa-i asigure calitatea. Decat sa faci un produs de mantuiala care se strica instant, mai bine nu-l faci.

-Ce rol joaca echipa in dezvoltarea unui proiect? Poti spune despre Marvelous Store ca este si o afacere de familie?

-Eu sunt genul de om care lucreaza cel mai bine in echipa. Fiecare om are niste abilitati ce trebuie utilizate pentru un maxim de eficienta. Nu poti niciodata sa le faci pe toate si nici nu este indicat. Marvelous Store este cumva o afacere de familie, in sensul ca am putut demara cu sprijinul parintilor mei. Dar magazinul meu online si fabrica sunt doua entitati diferite, fiecare specializat pe bucata lui.

-Care a fost cea mai frumoasa experienta de pana acum, in domeniul afacerilor?

-Au fost extrem de multe si intr-un timp relativ scurt. Fiecare mica reusita este o experienta frumoasa. O sa amintesc aici una draga mie: dupa prima saptamana de la lansarea site-ului am avut prima comanda, iar acea clienta a revenit peste o luna pentru o noua achizitie. Aceasta, angajata la cea mai mare agentie de publicitate din Romania, a fost extrem de impresionata de partea de comunicare a tot ce inseamna Marvelous Store, iar de aceasta parte ma ocup exclusiv eu deocamdata.

-De ce produse pentru copii? Au strainii alta perceptie asupra produselor tale decat au romanii?

-In primul rand pentru ca asta se produce la fabrica tatalui meu. Iar in al doilea rand pentru ca majoritatea prietenilor mei au inceput sa aiba copii si m-au inspirat suficient cat sa imi dau seama ca un astfel de business ar merge si pe piata noastra. Strainii, mai ales nemtii, au dezvoltat o adevarata cultura in ceea ce privește jucariile din lemn. Produsele sustenabile in genere sunt foarte apreciate in Occident. Insa eu am avut ocazia sz constat cu bucurie ca si romanii incep sa deschida ochii la beneficiile produselor din lemn pentru copiii lor, unul dintre motivele principale fiind faptul ca acestea rezista foarte mult si chiar pot fi transferate spre alte generatii.

-Cum se transforma, cum evolueaza un produs in functie de cererea pietii?

-Traim intr-o perioad in care consumatorul nu mai stie exact ce vrea, asa ca cel mai bine este sa ii arati produsul tau, sa ii prezinti avantajele si sa il convingi ca merita sa investeasca in el. Bineinteles ca si noi ne modelam produsele dupa ce stim ca ar dori piata. E un echilibru care trebuie gasit.

-Ce sfaturi ai da unui tanar caruia i se spune, in Romania anului 2014, ca mediul afacerilor este periculos, ca birocratia ingroapa din start orice proiect, ca sansele de a intra si ramane pe o piata instabila sunt extrem de reduse?

-Fac asta zilnic. Am foarte multi prieteni care se ingroapa in niste joburi care-i fac complet nefericiti pentru simplul fapt ca nu au curajul sa o porneasca singuri la drum. Clar nu este un drum simplu in Romania de astazi. Sa pornesti un proiect personal si sa poti trai din asta este un act de nebunie poate. Insa nu este imposibil. E drept, afacerile nu sunt floare la ureche, iar birocratia iti mananca sanatatea. Insa eu vad toate astea ca pe un set de reguli, ca pe o problema de matematica sau ca pe o cursa cu obstacole. Unul dintre sfaturi este sa nu te opresti din drum doar pentru ca te impiedici de reguli sau obstacole. Asta e partea frumoasa si cea mai satisfacatoate din toata nebunia afacerilor. Cum ar fi daca ne-am trezi dimineata si toate lucrurile s-ar intampla exact asa cum ne dorim noi? Viata n-ar mai avea nici un sens. Daca ai o idee de business si vrei sa o pui in practica, fa tot ce-ti sta in puteri sa o pui in practica. Ai nevoie de sustinerea celor dragi, de ceva bani (nu foarte multi de multe ori) si de foarte multa munca.

-Ce planuri de viitor ai pus pe hartie pentru, sa spunem, urmatorii 5 ani?

-In primul rand vreau sa promovez produsele pentru copii facute in Romania si voi incepe foarte curand cateva colaborari cu producatori locali. Totodata, vreau sa dezvolt gama de jucarii din lemn produse la fabrica noastra si intentionez sa deschid un showroom in Bucuresti. Si mai am in plan cateva proiecte tot in sfera copiilor, insa momentan sunt in stadiu incipient si nu pot vorbi despre ele.

-In plan personal? Care sunt bucuriile si implinirile Andrei Ojog?

-Calatoriile, cartile si prajiturile facute de mine.

-Cum se vede Botosaniul astazi? Multi tineri iau drumul Capitalei pentru studii, putini se intorc acasa pentru a ramane. Ai alege sa dezvolti o afacere aici?

-Botosaniul este un oras linistit si din ce in ce mai frumos amenajat. De fiecare data cand vin acasa vad imbunatatiri. Si cred ca se va dezvolta din ce in ce mai mult. Multi pleaca la studii n Bucuresti si intr-adevar raman acolo sau pleaca mai departe, in alte tari, unde ajung sa se stabilească. Insa eu am foarte multi prieteni care s-au intors din Iasi, Cluj si Bucuresti inapoi acasa, la Botosani. Majoritatea si-au gasit aici joburi bune sau au demarat afaceri proprii si au o viata frumoasa si mult mai linistita decat noi, cei care stam in Bucuresti de exemplu. Eu consider ca Bucurestiul este un loc unde ai ocazia sa inveti foarte multe si sa te dezvolti personal si profesional. Ai mult mai multe oportunitati si spectrul de a alege mult mai larg. Insa e la fel de important sa stii sa profiti de toate avantajele oferite de Capitala si sa te poti obisnui si cu partile mai putin placute ale orasului: stres, agitatie, oameni mai rai, mai tristi, un nivel de trai mai scump, aglomeratie, lipsa locurilor de parcare etc. Nu stiu inca daca m-as intoarce in Botosani sa dezvolt o afacere, insa nu se stie niciodata. Cred insa ca este un oras minunat sa-ti cresti copiii.

-Un gand pentru cititorii Stiri Botoşani, pentru fostii profesori din „Laurian”, pentru tinerii care, iata, termina liceul si inca nu se decid intre multele drumuri care se deschid in fata lor.

-Eu ma mandresc cu faptul ca sunt din Botosani si amintesc acest lucru cu orice ocazie. Avem foarte multe valori nascute si crescute in Botosani, multi au ajuns departe, iar in Bucuresti lumea spune chiar ca i-am invadat. Suntem peste tot, in orice domeniu, si ne facem treaba foarte bine. Cunosc foarte multi botosaneni cu care ne putem mandri oricand. Multi dintre ei au terminat Laurianul, deci o fi si asta o parte din secretul nostru. Sfatul meu pentru tinerii care termina liceul si nu știu ce vor face dupa este unul extrem de simplu: Faceti tot posibilul sa terminati o facultate, incercati sa lucrati pe timpul studiilor, vedeti ce va place sa faceti cu adevarat si urmati-va pasiunea, orice ar fi si orice obstacole ar putea sa apara. Am invatat din propria experienta ca excelenta vine doar din lucruri facute cu pasiune.

-Multumim, si iti dorim mult succes mai departe!

-Multumesc si eu!

(A consemnat Florentina Tonita)